Resepi Ikan Bawal Bakar Diet

Resepi ikan bawal bakar dietrich, resepi ikan bawal bakar diet for diabetes, resepi ikan bawal bakar diet for kidney, resepi ikan bawal emas bakar, resepi ikan bawal emas, resepi ikan bawal masak masam manis, resepi ikan bawal putih, resepi ikan bawal bakar, resepi ikan cencaru, resepi ikan merah, resepi ikan kukus,

Bakar ikan bawal memang menjadi salah satu hidangan spesial yang banyak disukai di Asia. Dengan aroma yang khas dan rasa yang lezat, ikan bakar menjadi salah satu hidangan yang selalu menjadi favorit di antara hidangan-hidangan lain.

Ikan Bawal Bakar

Jika Anda ingin mencoba membuat hidangan ikan bakar yang enak dan praktis, cobalah Resep Ikan Bawal Bakar Enak Praktis Bebas Amis dari ResepKoki. Dalam resep ini, ikan bawal dipanggang dengan bumbu dan rempah-rempah yang membuatnya terasa sangat nikmat.

Bahan-bahan

  • 1 ekor ikan bawal dengan berat sekitar 750 gram
  • 3 lembar daun salam
  • 3 batang serai, ambil bagian putihnya saja, memarkan
  • 5 buah cabai merah keriting, iris serong
  • 5 buah cabai rawit, iris serong
  • 2 buah tomat, belah empat
  • 1 buah jeruk nipis, ambil airnya
  • 3 sendok makan minyak goreng
  • 1 sendok makan garam
  • 1 sendok makan gula merah
  • 30 ml kecap manis

Langkah-langkah

  1. Bersihkan ikan dan lumuri dengan air jeruk nipis dan garam. Diamkan selama 15 menit.
  2. Panaskan minyak goreng di atas wajan atau penggorengan. Tumis daun salam, serai, cabai merah, dan cabai rawit hingga harum.
  3. Tambahkan tomat dan tumis hingga layu. Masukkan gula merah dan kecap manis. Aduk rata dan angkat dari api.
  4. Taruh ikan di atas wajan atau penggorengan. Olesi bumbu tumis di atas ikan dan sekitarnya.
  5. Panggang ikan selama 20 menit, atau sampai matang. Jangan lupa bolak-balik ikan agar matang merata.
  6. Sajikan ikan bawal bakar dengan nasi dan sambal, selamat menikmati!

Selain nikmat saat disantap, ikan bakar juga sangat mudah dan praktis untuk dibuat di rumah. Anda dapat menggunakan ikan apa pun yang Anda sukai, seperti ikan laut atau ikan air tawar. Selain itu, resep ini juga sangat fleksibel, sehingga Anda dapat menambahkan bumbu dan rempah-rempah lain yang sesuai dengan selera Anda. Coba resep ini di rumah dan buat hidangan ikan bakar enak dan praktis untuk keluarga Anda!

Resepi Ikan Bawal Bakar Diet

If you are looking for Resepi ikan siakap masak kari mamak ~ resep masakan khas, you've came to the right place. We have pics like Ikan bawal bakar sambal petis resep masakan ikan, resep ikan bawal bakar sambal matah pedas dan super gurih, resepi dan cara membuat ikan bawal 3 rasa – my resepi. Here it is:

Resepi dan cara membuat ikan bawal 3 rasa – my resepi, resepi ikan siakap masak kari mamak ~ resep masakan khas

Resepi ikan bakar bawal emas daun limau purut / bawang merah bawang. Resepi dan cara membuat ikan bawal 3 rasa – my resepi. Bawal resepi bakar saji. Resep ikan bawal bakar sambal matah pedas dan super gurih. Resepi ikan siakap masak kari mamak ~ resep masakan khas. Bakar bawal resep resepkoki praktis enak lezat hidangan udang pepes bebas dijamin rumahan terpopuler jeruk kecap limau bumbu 1601 sop. Resepi ikan bawal masak masam manis sedap my resepi menarik



Also read:

.